ΣΠΕΙΡΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Σπείρα – Οργόνομα και Ακολουθία Φιμπονάτσι

Η δημιουργία τής ζωής εκφράζεται σπειροειδώς. Η σπείρα είναι μια βασική δομή δημιουργίας. Το οργόνομα, μια δομή που μοιάζει μα αυγό, είναι μια ακόμα έκφανση των δημιουργικών ιδιοτήτων τής σπείρας.

Ο Ράιχ στο βιβλίο του “Κοσμική Υπέρθεση” αναλύει με αξεπέραστο τρόπο τη σημασία οργάνωσης τής ζωής με το οργόνομα και τη σπείρα.

Όταν η οργόνη περικλείεται από μια μεμβράνη, τότε συνήθως η έκφρασή της είναι η μορφή τού οργονόματος

Οι μαθηματικοί από την άλλη μεριά, έχουν ανακαλύψει ότι η οργάνωση τής φύσης δεν είναι τυχαία, αλλά διαθέτει μια εγγενή μαθηματική ακρίβεια.

Ο Ράιχ περιέγραψε από το 1950 περίπου την οργάνωση έμβιων και άβιων συστημάτων, που ποικίλουν από την ανάπτυξη ενός οστρακόδερμου, τα φυτά τους σπόρους, ή τους καρπούς, έως και την ανάπτυξη κάθε έμβιου όντος και των εσωτερικών οργάνων του.

Προχωρώντας περισσότερο ανήγαγε το σχηματισμό των κυκλώνων, έως και των γαλαξιών στις δυνάμεις που εμπεριέχει η στροβιλιζόμενη οργόνη ή ο αιθέρας.

Οι μαθηματικοί προσπαθούν να επιλύσουν αυτό το μέγα αίνιγμα με την Ακολουθία Fibonacci. Η ανακάλυψη αυτής τής ακολουθίας ξεκίνησε το 1200 περίπου όταν ο Ιταλός Λεονάρντο Πιζάνο ανακάλυψε μία αξιοπερίεργη ακολουθία αριθμών. Μετά από μερικά εκκεντρικά πειράματα σχετικά με την ανάπτυξη των ζώων (κουνελιών) κατέληξε στη γνωστή στις μέρες μας ακολουθία Fibonacci (=Φιμπονάτσι).

Ένας πολύ έξυπνος φοιτητής μαθηματικών που υπογράφει ως Άκης αναφέρει τα εξής γι αυτή την ακολουθία:

“Με μια πρόχειρη ματιά θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε τη συγκεκριμένη ακολουθία σαν μία απλή ακολουθία αριθμών. Ωστόσο, μερικά παραδείγματα εμφάνισης αυτής της εντυπωσιακής ακολουθίας στη φύση, θα μας πείσουν για το αντίθετο. Προσωπικά, ποτέ δε μπορούσα να φανταστώ ότι μία ακολουθία θα μπορούσε να κρύβει τόση μαγεία μέσα της.

Θεωρήστε για παράδειγμα ένα κουκουνάρι. Αν το κοιτάξετε από την πίσω πλευρά, τότε μπορείτε με ευκολία να διακρίνετε τη σπειροειδή ανάπτυξή του. Αν αφιερώσετε λίγο χρόνο για να μετρήσετε τον αριθμό των σπειροειδών τροχιών του, θα παρατηρήσετε με έκπληξη ότι αυτός o αριθμός δε μπορεί παρά να είναι ένας από τους όρους της ακολουθίας Fibonacci.

Το ίδιο ακριβώς συμπέρασμα παίρνουμε και στην περίπτωση που εξετάζουμε ένα κοχύλι με σπειροειδείς τροχιές ή το κέλυφος ενός σαλιγκαριού.

Επίσης, ένας μεγάλος αριθμός ανθών, όπως για παράδειγμα οι μαργαρίτες και οι κρίνοι, έχουν ένα Fibonacci αριθμό πετάλων.

Θα μπορούσατε ακόμη, να μετρήσετε τα εξωτερικά φύλλα ενός (ολόκληρου) μαρουλιού ή ενός λάχανου. Με ευκολία παρατηρείτε ότι αυτός είναι ένας αριθμός Fibonacci.

Ακόμη και οι διακλαδώσεις των ίδιων των δέντρων βασίζονται στην ακολουθία Fibonacci.

Εντούτοις, οι εφαρμογές της ακολουθίας Fibonacci δεν αφορούν μόνο τους βιολογικούς οργανισμούς. Παρατηρήστε ότι οι, ανά τμήματα, διακλαδώσεις ενός κεραυνού είναι αριθμοί Fibonacci. Ακόμη και ο ίδιος ο γαλαξίας μας βασίζει τη σπειροειδή μορφή του πάνω σε αυτή την ακολουθία.

Είναι αλήθεια ότι, αυτή η γνωριμία με την ακολουθία Fibonacci, με έκανε να κοιτάξω από μία διαφορετική οπτική γωνία αυτό το οποίο προθυμοποιήθηκα να υπηρετήσω, την επιστήμη. Η αντίδρασή μου στο εν λόγω ζήτημα μου έδινε το ερεθίσμα να προχωρήσω, για πρώτη φορά, στις βασικές θεωρητικές αρχές της επιστήμης. Είναι, πράγματι, αδύνατο να προβλέψεις που θα σε οδηγήσει η συλλογιστική πορεία που ακολουθείς. Σε αυτό το συλλογισμό βρισκόταν σε λανθάνουσα κατάσταση, όλο το νόημα της επιστήμης. Πιο συγκεκριμένα, λάνθανε η απόδειξη ότι η επιστήμη μπορεί να είναι κάτι πάνω και πέρα από πράξεις, πάνω και πέρα από εξετάσεις. Τα αποτελέσματα και οι εφαρμογές της ακολουθίας Fibonacci είναι μερικά από τα αίτια που ισχυροποίησαν μέσα μου την άποψη, ότι η επιστήμη είναι η μελέτη της φυσικής πραγματικότητας. Και όντως, έτσι είναι. Άσχετα με το γεγονός ότι έπρεπε να περιμένω αρκετά χρόνια για να το μάθω. Ήταν άλλη μία απόδειξη ότι η Φυσική, τα Μαθηματικά, η Βιολογία και οι άλλες επιστήμες, δε μπορούν να κλειστούν μέσα σε ένα βιβλίο ή μέσα σε μια άσκηση. Η θέση τους είναι έξω από τα βιβλία. Η θέση τους είναι η ίδια η φύση, η ίδια η πραγματικότητα. Τα βιβλία, οι ασκήσεις και οι εξετάσεις είναι ορισμένα μέσα για να σου γνωρίσουν μια επιστήμη, όχι για να τη φυλακίσουν στο εσωτερικό τους. Οι διαλέξεις, τα πειράματα και η παρατήρηση είναι η επιστήμη. Μέσα από τα βιβλία γνωρίζεις μια επιστήμη, αλλά μέσα από ένα πείραμα τη ζεις”.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s